top of page

I Specialindsatsen insisterer vi på en helhedsorienteret og medinddragende tilgang til de unge. Vores fokus er bredt funderet, hvilket vil sige, at vi arbejder med de aspekter af den unges tilværelse, som står i vejen for at den unge kan leve det gode liv.

 

Typiske fokuspunkter på en kontaktopgave kunne være:
 

• skabe et stabilt fundament for den unges fremtid i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet

• dannelse og fællesskab

• tage ansvar

• bryde isolation

• opbygge positive/sunde relationer

• skabe struktur, rammer og rutiner i hverdagen

• håndtering af psykiske lidelser

• håndtering af forbrug/misbrug af rusmidler

• øget fokus på livsstil og velvære

Akutanbringelse

Our Services

AKUT ANBRINGELSE SEL. § 4 stk. 4.

Nogle gange kan der opstå et akut behov for flytning af et barn eller en ung, hvis myndigheden vurderer, at situationen for barnet eller den unge udgør alvorlig karakter. Der kan være tale om forskellige situationer og individuelle årsager til, at denne foranstaltning træffes. Dette kan f.eks. være vold, psykisk vold eller misbrug i hjemmet. Det kan også være at den unge befinder sig i en kaotisk eller utryg livssituation, og som har brug for et professionelt sted her og nu omgivet af pædagogiske kompetencer 1:1 24 timer i døgnet, så den unge får ro på.Specialindsatsen træder til inden for få timer.

shutterstock_2109849722.jpg
Familiebehandling
shutterstock_1667731246.jpg

FAMILIEBEHANDLING § 52, STK. 3, NR. 3

Specialindsatsen retter sig mod børn, unge og familier, der har brug for hjælp.

Vi løser stort set alle opgaver hos familier, der har behov for støtte. Vi er tilgængelige døgnet rundt, rykker ud med kort varsel og forsøger altid at skræddersy den bedste løsning i samarbejde med kommunen.

 

Vi har en dedikeret og fleksibel medarbejderstab, som håndterer opgaver på arabisk. Det at kunne begå sig på borgernes ”modersmål”, betyder at vi hurtigere og mere smidigt kan arbejde med netop opgavernes kerne og formål. Der skal ikke anvendes tolkning eller indblandes andre personer. vores medarbejdere har indsigt i de forskelligartede kulturer og diagnoser og har yderligere en bred erfaring med negativ social kontrol.

 

Inden vi siger ja til en opgave, vender vi den i teamet, og hvis vi kan løse den, finder vi det bedste match til opgaven.

Efterværn

EFTERVÆRN § 76

Specialindsatsen tilbyder støttepersoner til unge i egen bolig. Der arbejdes med fokus på, at den unge skal opbygge evner og motivation til at klare en almindelig praktisk dagligdag, samt at kunne forsørge sig selv. Vi har især fokus på den unges psykiske trivsel, netværk, uddannelse/arbejdsmarked, sociale og følelsesmæssige vanskeligheder, familierelationer og problematisk forbrug eller misbrug af rusmidler.

shutterstock_94195759.jpg
STØTTEKONTAKTPERSON SEL §85
Billede af Markus Spiske

STØTTEKONTAKTPERSON SEL §85

Specialindsatsen tilbyder støttekontaktperson for socialt udsatte og isolerede personer med nedsat fysisk- eller psykiskfunktionsevne,

samt misbruger og sindslidende i alderen 18 +

Borgeren har ofte komplekse problemstillinger, og har behov for pædagogisk støtte til at mestre hverdagslivet og opnå sociale og praktiske færdigheder.

Specialindsatsen tilbyder en fleksibel og skræddersyet indsats, som matcher den enkelte borgers behov. Vi sikrer en koordinerende indsats, som er i overensstemmelse med kommunens bestilling.

Vores indsats har til formål at yde en rehabiliterende og forebyggende støtte, der skal motivere borgeren i at opnå mestring, og tager udgangspunkt i at træne borgerne i at benytte sig af egne ressourcer, for at skabe en meningsfuld tilværelse.

KRIMINALITET

KRIMINALITETSFOREBYGGELSE

Specialindsatsen har erfaring med at arbejde med Kriminalitetstruede unge.

Forløbet er et forbedringsforløb, som er helhedsorienteret og tværfagligt med fokus på at få den unge i trivsel igen.

Vi arbejder med den unge ud fra forebyggelsesmodellen, hvor vi forbedrer vilkårene både på et samfundsmæssigt og et individuelt plan for den unge.

​

Vores kriminalitetsforebyggende indsatser har overordnet det tilfælles, at vi opbygger en tryg stabil og omsorgsfuld voksentilknytning, og agere gode rollemodeller for den unge.

Vi vil ligeledes fungere som bindeled mellem den unge, SSP, Politiet, kommunen og ungdomskriminalitetsforsorgen.

 

Kriminalitetstruede unge kæmper ofte med både sociale, tilpasnings-og personfarlig kriminalitet, samt anden kriminalitet.

Det er vores opfattelse at kriminalitetstruede unge oftest har brug for ro, omsorg, stabilitet og faste rammer. De har oftest også brug for at blive stimulerede, aktiverede og få vakt deres nysgerrighed for anden måde at være i verden på.

​

Der kan være mange grunde til at børn og unge begår kriminalitet. Det kan være den unges egne manglende selvkontrol, omgangskreds, familie og opvækstforhold samt skole udfordringer med de faglige kundskaber og sociale færdigheder.

Det er vores opgave at skabe den tillid og tryghed der skal gøre det muligt for de unge at skabe de nødvendige forandringer- og det gør vi igennem vedholdenhed, proaktivitet og omsorg samt trygge rammer.

​

Vi arbejder hele døgnet og i weekender, hvor vi møder de unge i deres miljø og på de tidspunkter der giver mening i forhold til at løse vores opgave.

shutterstock_1644504649.jpg
High Five

SERVICELOVENS §83

Paragraf 83 i serviceloven er en bestemmelse, der giver kommunerne mulighed for at yde støtte til pårørende til personer med nedsat funktionsevne eller særlige behov. Formålet med paragraffen er at lette byrden for de pårørende og sikre, at den nedsatte funktionsevne eller de særlige behov ikke fører til social isolation eller en forringelse af livskvaliteten. Specialindsatsen tilbyder paragraf 83 og 85 i serviceloven, da mange af vores borgere har brug for støtten i forhold til begge paragrafer. Specialindsatsen stiller med uddannet personale i forhold til den bestemte opgaveløsning. Støtten, der kan ydes efter paragraf 83, kan tage mange former, og det er kommunen, der vurderer, hvilken støtte der er relevant og nødvendig i den enkelte situation. Det kan fx være aflastning i form af en midlertidig opholdsmulighed for den pårørende, støtte til transport, personlig og praktisk hjælp eller træning og vejledning i forhold til at håndtere den nedsatte funktionsevne eller de særlige behov. To bestemmelser i serviceloven, § 83 om praktisk og personlig hjælp (hjemmehjælp) og § 85 om socialpædagogisk støtte, kan ofte give anledning til afgrænsningsproblemer, da bestemmelserne overlapper hinanden. Hvornår er det § 83 støtte, og hvornår er det § 85 støtte? Der er tale om § 83-opgaver, hvis formålet med hjælpen er, at borgeren skal have udført en opgave, og opgaven er af rent praktisk karakter, f.eks. rengøring. Dette gælder, uanset om borgeren selv kan hjælpe med til rengøringen. Generelt gælder det, at hvis hjælperen skal være til stede under udførelse af opgaven, så skal hjælpen udmåles efter § 83. Hvis hjælpen derimod består i hjælp til strukturering af opgaver, så vil hjælpen blive ydet som § 85.

813A4712-Edit-Edit2_edited.png

Said Koulij

Stifter af Specialindsatsen

Kendetegnene ved min person er, at jeg udviser nærvær og handlekraft.

Jeg lever mig ind i andre menneskers levevilkår og handler ud fra et helhedsperspektiv.

bottom of page