top of page

Vores metode rettes direkte imod forandring af den unge, hvilket er baseret på læringsteori og en kognitiv adfærdstilgang. Denne tilgang fremhæver, at barnet/den unge ikke er en passiv modtager af reaktioner fra sit sociale miljø. Den unges handlinger styres af egne forventninger om positive eller negative konsekvenser for adfærd og af fortolkninger af andres hensigter. Begrebet kognitiv adfærdstilgang er bredt og vanskeligt at definere præcist, men kan siges at involvere hjælp til at se konsekvenser af adfærd, forstå egne motiver og udvikle nye måder at kontrollere egen adfærd på, og inkluderer træning i sociale færdigheder.

​

Kognitiv teori lægger vægt på betydningen af et individs tankeprocesser, som for eksempel begrundelser for handlinger og problemløsning. Social læringsteori hævder, at omgivelserne er en nøglefaktor, men at læring også kan foregå indirekte igennem observation af konsekvenser af andres adfærd. Adfærdsmodificering baseret på denne tilgang antager, at den unge med adfærdsvanskeligheder er formet af omgivelserne, og er mislykket i at erhverve sig kognitive færdigheder, eller har lært uegnede adfærdsmåder.

​

For at lykkes med forandring af alvorlige adfærdsvanskeligheder, er det nødvendigt at fokusere på mange områder ved indsatsen. Derfor har vi fokus på forandringsområder der inkluderer både træk ved den unge (adfærd, holdninger og færdigheder), og træk ved omgivelserne (familien, skole/arbejde, nærmiljø og venner). Familien skal deltage i indsatsen, og det skal medvirke til, at forholdet imellem den unge og forældrene forandres i en positiv retning. Der lægges også vægt på etablering af tilknytning til et prosocialt ungdomsmiljø og udvikling af sociale færdigheder, der er nødvendige for en sådan funktion. Andre vigtige områder er etablering af færdigheder, der er nødvendige for at lykkes i skolen. Hvis vi bidrager til, at den unge får gennemført skolegangen, øges sandsynligheden for, at den unge lykkes i en videre positiv udvikling.

​

Til forandring af måladfærd benyttes forskellige redskaber. De forskellige komponenter i vores arbejde, som fokuserer på forandringsarbejde hos den unge inkluderer:

Knot
Knot

Motivational Interview

Motivationsarbejde rettet mod individuelle unge (Motivational Interview – MI). Dette arbejde foregår kontinuerligt under hele indsatsen.

Social færdighedstræning

Gennemførelse af social færdighedstræning baseret på Aggression Replacement Training (ART).

Image by Evilicio inc.
bottom of page